Jak działają wyszukiwarki?

utworzone przez | 9 paź 2019 | Pozycjonowanie, SEO, Wiedza | 0 komentarzy

To bardzo ważna lekcja. Dowiesz się z niej, jak działają wyszukiwarki. Skuteczna promocja stron internetowych w ogromnej mierze wiąże się z wyszukiwarkami. Szczególnie w przypadku, gdy nie stać Cię na inne formy promocji, pozycjonowanie okazuje się być optymalnym rozwiązaniem: charakteryzuje je wysoki współczynnik zwrotu z inwestycji (tzw. ROI).

Google i inne wyszukiwarki w Polsce

Najpierw najważniejsza informacja: Google rządzi w Polsce! Zajrzyj koniecznie na ranking.pl – firma Gemius zamieszcza tam statystyki popularności poszczególnych wyszukiwarek (i nie tylko).

Jeden z moich znajomych mówi, że 98% wejść na jego stronę pochodzi właśnie z wyszukiwarki Google. Moje doświadczenia są podobne. Jaki płynie z tego wniosek? Powinieneś pozycjonować swoją witrynę najpierw „pod” Google. Później ewentualnie poświęcisz swój czas i pieniądze na inne wyszukiwarki. Zatem pytanie jak działają wyszukiwarki, powinno brzmieć: jak działa Wielki Brat G.

Jeśli dobrze wypozycjonujesz stronę w Google, stosując przy tym właściwe, etyczne i dozwolone metody i techniki, osiągniesz wtedy dobre pozycje również w innych wyszukiwarkach. Skupimy się zatem na wyszukiwarce Google.

Z czego składa się wyszukiwarka?

Wyszukiwarka składa się z 4 podstawowych elementów:

  • pajączka;
  • bazy danych i indeksu;
  • programu wyszukującego.

Przyjrzyjmy się im nieco bliżej, aby zrozumieć, jak działają wyszukiwarki.

Pajączek (inaczej: robot, spider, crawler)

Pajączek to program, który czyta zlecone mu strony (podobnie do przeglądarki). Czyta kod strony, zapamiętuje go i poddaje analizie. Jednak w odróżnieniu od przeglądarki, spider czyści kod ze zbędnych dla niego znaczników HTML i zapisuje tylko interesujący go tekst. Tekst ten z kolei ma własne znaczniki informujące na dalszym etapie program wyszukujący, gdzie dany fragment tekstu się znajdował w kodzie strony: czy był to tytuł, nagłówek, zwykły tekst itp., itd.

Crawler po przeczytaniu strony podąża kolejno po linkach (inaczej: łączach, odnośnikach), znajdujących się na stronie, do podstron w tej samej domenie /subdomenie (jest to tzw. deep crawling), również je czytając.

Wyszukiwarki mają zdefiniowaną głębokość, na którą zagłębia się pajączek. Przyjęło się, że najważniejsze strony powinny być najdalej 2-3 kliknięcia od strony głównej. Trzymaj się tej zasady.

Po analizie danego serwisu robot wyszukiwarki, poprzez linki kierujące na zewnątrz, trafia na inne strony internetowe.
Pamiętaj: aby Twoja strona została zindeksowana przez daną wyszukiwarkę, musi prowadzić do niej przynajmniej 1 łącze, dzięki któremu dotrze do niej pajączek. Można także próbować uzyskać indeksację strony wyłącznie poprzez zgłoszenie jej do katalogu danej wyszukiwarki (co i tak należy wykonać) lub zgłoszenie jej samej wyszukiwarce. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest „naturalne” znalezienie przez robota naszej strony – czyli przez łącze z innego serwisu internetowego.

Baza danych i indeks

Zebrane przez robota informacje przekazywane są następnie do bazy danych wyszukiwarki. Na zindeksowane strony roboty wracają po pewnym (określonym) czasie lub przy ponownym zaproponowaniu strony do indeksacji. Sprawdzają wówczas, czy strony się zmieniły i ewentualnie aktualizują swoje zasoby.
Baza danych jest indeksowana. Tworzy się więc indeks. To, czy strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, zależy od tego, czy została uwzględniona w indeksie.

Indeks to spis wszystkich słów wraz z odnośnikami do miejsc występowania ich w bazie danych. Indeks wyszukiwarki można porównać do indeksu, który można znaleźć w książkach – idea działania jest w zasadzie identyczna.

Warto dodać, że m.in. Google i WP zapamiętują w osobnej bazie danych całą treść stron i udostępniają je w swoim archiwum, jako tzw. kopie.
Program wyszukujący

Kiedy internauta wpisuje jakieś słowo / frazę w wyszukiwarce, program wyszukujący przeszukuje indeks w poszukiwaniu tego słowa /zwrotu. Jeśli dane słowo zostanie znalezione, program wyszukujący czyta wszystkie strony z bazy danych oznaczone w indeksie jako zawierające dane zapytanie. Następnie ocenia wartość każdej strony.

Oceną strony zajmują się algorytmy w samym programie wyszukującym, dodatkowy program (np. Page Rank w Google) i np. fakt pojawienia się strony w katalogu danej wyszukiwarki (np. DMOZ dla Google).
Na podstawie ocen jest tworzony ranking.
Twoje ćwiczenia do wykonania:

Przeszukaj Google i znajdź przynajmniej kilkanaście witryn Twojej konkurencji
Utwórz w Firefoxie (zakładam, że jako rozsądny człowiek używasz właśnie tej przeglądarki w zakładkach nowy katalog i dodaj do niego znalezione strony.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.