Czym jest użyteczność? Można różnie definiować to pojęcie, ale zawsze dojdziemy do prostego wniosku: chodzi o intuicyjną obsługę. Choć nie tylko. Coś, co jest użyteczne, służy nam do pewnych celów. I to służy dobrze. Nie mamy problemów z obsługą, wszystko jest intuicyjne, niejako „na swoim miejscu”. Ale użyteczny to także funkcjonalny. Bo co z tego, że coś jest łatwe w obsłudze, jeśli nie spełnia kompletnie naszych oczekiwań. Pilot do telewizora, który jest prosty w obsłudze i działa doskonale, ale ma tylko przycisk włączania, wyłączania i zmiany kanałów o jeden w górę lub w dół nie będzie użyteczny. Dlaczego? Bo nie zmienimy nim poziomu głośności, ani nie przejdziemy szybko z kanału 2 na kanał 82. Ano właśnie: zatem prostota obsługi i funkcjonalność muszą iść ze sobą w parze, dając wynikowo funkcjonalne urządzenie, rozwiązanie.
Kiedy strona internetowa jest użyteczna?
Tutaj definicja powie nam, że strona musi być intuicyjna w obsłudze. Oznacza to, że użytkownik, który trafi na serwis internetowy:
- wie, gdzie w strukturze serwisu się znajduje,
- wie, na jakiej stronie jest obecnie i co na niej znajdzie,
- wie, jak wykonać akcję, na jakiej mu zależy,
- wie, co jest linkiem, a co nie jest,
- łatwo znajdzie zakładkę „kontakt”, bez trudu przejdzie na stronę główną itd.
Ale to nie wszystko. Serwis musi dodatkowo spełniać oczekiwania użytkownika, który wchodzi na stronę z jakąś intencją. Powiedzmy, że chodzi o sklep internetowy. Ktoś przegląda wyniki wyszukiwania Google, klika jeden z linków i trafia na sklep. Intencją usera jest znalezienie jakiegoś produktu. Powiedzmy, że chodzi o pokrowiec do tabletu. Użytkownik szuka pokrowca i informacji o nim. Zanim podejmie decyzję o ewentualnym zakupie, chce dowiedzieć się:
- do jakiego tabletu pasuje ten pokrowiec – czy będzie pasował do jego urządzenia?
- jakie ma wymiary,
- z jakiego materiału jest wykonany,
- ile kosztuje przesyłka, za ile dni dostanie towar, ile trwa gwarancja itd.
Zatem pokazanie tych informacji userowi sprawi, że strona produktu w sklepie internetowym będzie użyteczna. A jeśli tych informacji zabraknie, potencjalny klient się zawiedzie i do transakcji nie dojdzie.
Jak widzisz użyteczność to coś więcej, niż łatwość obsługi. To także odpowiednio przedstawione informacje.
0 komentarzy