Polski rynek e-commerce jest stosunkowo mały, a do tego bardzo konkurencyjny. Jeśli sprzedajesz popularne produkty, najpewniej masz ocean konkurencji. A do tego zawsze znajdą się tacy, którzy będą dołowali ceny. Dodajmy do tego polskiego e-klienta, który został przyzwyczajony to „taniości” i mamy problem gotowy: Twoja sprzedaż jest zbyt mała, byś godziwie zarabiał i mógł skutecznie rozwijać swój e-sklep. Co można na to poradzić? Jednym ze sposobów walki ze stagnacją jest wyjście na rynek europejski.
W tytule napisałem o rynku Unii Europejskiej (UE), ponieważ na terenie Unii są ujednolicone przepisy (w dużej mierze), dlatego e-handel transgraniczny pomiędzy krajami Unii jest stosunkowo prosty. A do tego logistyka jest uproszczona, gdyż Poczta Polska obsługuje całą Unię, oferując dobre ceny za listy i paczki.
Oczywiście wyjście z e-sklepem na Europę to dość szeroki temat. Postaram się dać Ci kilka szybkich rad, jak to zrobić:
- Opracuj osobną domenę. Zalecam rozszerzenie .com. Tak zrobiliśmy w przypadku jednego z naszych sklepów internetowych (Fasja.com), aczkolwiek posiadamy także nazwę Fasja.pl i mamy przekierowanie na wariant z .com.
- Możesz wykorzystać ten sam szablon sklepu, który masz na polski rynek. Nie ma sensu inwestowanie w kolejną templatkę, bo i po co.
- Zleć przetłumaczenie regulaminu. Na razie mówimy o języku angielskim, jeśli jednak chcesz działać na innych językach, musisz także opracować dla nich regulaminy (wersje językowe).
- Zleć tłumaczenie opisów produktów. Szkoda czasu robić tego samemu. Na dzień dzisiejszy, można poniżej 20 zł zapłacić za 1500 znaków tłumaczenia.
- Skrupulatnie opracuj kategorie w danym języku. Przygotuj także tzw. artykuły kategoriowe (krótkie opisy zawartości kategorii), by dodatkowo zapunktować pod wyszukiwarki (w tym pod Google).
- Dopracuj koszyk i proces składania zamówienia. Koniecznie wprowadź PayPal, jeśli jeszcze go nie masz.
- Pozycjonuj samodzielnie e-sklep na rynek europejski. Większość rób sam, a proste i czasochłonne czynności zlecaj na zewnątrz.
Niewiele polskich sklepów internetowych działa poza Polską. To dla Ciebie szansa. Nie zwlekaj z decyzją. Wyjście na rynek europejski jest szybsze i tańsze niż myślisz. Powodzenia.
0 komentarzy