E – biznes plan możemy podzielić na kilka podstawowych zagadnień, które po kolei postaramy się przedstawić Ci w sposób maksymalnie przystępny. A więc zaczynamy!
Pierwsza rzeczą, którą powinieneś umieścić w swoim biznes planie, jest spis treści. Możesz oczywiście spis treści biznes planu dodać na końcu, po napisaniu biznesplanu, ale nie zapomnij o nim. Taki spis treści jak w wielu dokumentach, a także zwykłych książkach. Jest to bardzo istotne, ponieważ pokazuje, co jest zawarte w naszym dokumencie i co gdzie można odnaleźć.
Mamy już spis treści, możemy zatem przejść do rozwinięcia tej treści. Zaczynamy od:
Wstępu / wprowadzenia
Nie powinien być długi. W sumie około jednej strony. Wstęp jest potrzebny, ponieważ dobrze skonstruowany pozwala czytającemu od razu zdobyć informacje o tym, co to za firma i co to za ludzie. Pojęć, które bardziej szczegółowo będą rozwinięte w dalszej części.
Musisz krótko przedstawić:
- Nazwę firmy, np. KRZYWY.PL Paweł Krzyworączka.
- Branżę, w której ona działa. Podaj również świadczone przez Was usługi. Np. firma prowadzi działalność w branży e-commerce oferując swoim klientom wykonanie stron WWW i ich pozycjonowanie.
- Cel, dla którego biznes plan został utworzony. Np. powstał pomysł poszerzenia działalności firmy i wprowadzenia na rynek nowej e-usługi – zwiększania użyteczności (usability) stron internetowych. Stworzony biznes plan ma pomóc w uzyskaniu kredytu z banku w wysokości 120 tys. PLN.
I tyle na początek.
Dopiero w drugiej części tej sekcji biznesplanu zaprezentujemy rozbudowany moduł naszej e-firmy. Ten drugi punkt to:
Profil e-firmy
Mamy w tym momencie inwestora, który został już zachęcony naszym ciekawym wprowadzeniem. Teraz trzeba mu opowiedzieć szerzej o profilu działalności firmy w kilku aspektach.
Możemy w tej części ebiznesplanu wyróżnić 3 zagadnienia:
- rozbudowany opis przedsiębiorstwa,
- charakterystyka świadczonych e-usług,
- określenie misji przedsiębiorstwa.
Rozbudowany opis przedsiębiorstwa
Najważniejsze daty, stan prawny, finansowy i organizacyjny, a także kwalifikacje kadry i zasoby. W kwestii pierwszej musimy rozwinąć to, co zasygnalizowaliśmy we wprowadzeniu. Na pierwszym miejscu jest nazwa firmy. Potem jej rok założenia i ewentualnie inne ważne daty – jeżeli takowe w historii firmy istnieją.
Następnie podajemy stan prawny i finansowy firmy, czyli np. że jest to spółka cywilna z kapitałem zakładowym 180 tys. PLN. I tutaj STOP! Skończyliśmy recytowanie danych typowo urzędowych. Teraz musimy przedstawić najistotniejszą część opisu przedsiębiorstwa w oczach naszego pożyczkodawcy: stan organizacyjny, kwalifikacje kadry pracowniczej, czyli – jacy ludzie u nas pracują. Dla banku jest to bardzo ważna informacja, jakim osobom powierza swoje pieniądze. Dlatego napisz kilka słów o swojej dotychczasowej karierze zawodowej, a jeśli masz wspólników – wymień również ich osiągnięcia.
Charakterystyka świadczonych e-usług
Drugą bardzo ważną kwestią jest charakterystyka świadczonych usług (lub e-usług). Teraz musisz przedstawić wszystko, co robicie, bardziej szczegółowo niż we wprowadzeniu.
Jest tutaj potrzeba wyjaśnienia:
- Dla jakiej grupy odbiorców wykonujecie oraz pozycjonujecie strony WWW – małe, duże firmy, a może wszystkie?
- Jakie rodzaje branży się do Was zwracają z prośbą o wykonanie usług – sklepy, firmy budowlane, hurtownie?
- Czy wśród klientów firmy są również osoby prywatne?
- Jakie są terminy wykonawstwa, co gwarantujecie w ramach wykonanej witryny – czy tylko samo wykonanie i wypozycjonowanie strony, czy może jeszcze opiekę nad stroną, jej aktualizację, etc.?
Misja przedsiębiorstwa
Misja przedsiębiorstwa to wbrew pozorom bardzo istotny temat, który powinien być uwzględniony w dobrym ebiznesplanie. To w pewnym sensie wizja e-firmy na długie lata działalności. A konkretnie?
„Chcemy poprzez swoją działalność przyczynić się do szeroko pojętego rozwoju Internetu. Wyrobić w ludziach przekonanie, iż reklama poprzez witrynę internetową jest bardzo efektywna i w perspektywie długoterminowej prawdopodobnie jedna z najtańszych.” Czyli krótko i na temat. Oczywiście to tylko przykład, wcale nie rewelacyjny. Dopracuj swoją misję.
A teraz przyszedł czas na zadania do wykonania dla Ciebie:
Znajdź w sieci minimum 5 e-firm o podobnym profilu działalności do Twojego i dodaj je do ULUBIONYCH.
Wymyśl tagline, hasło, które by najlepiej pasowało dla misji Twojej firmy.
0 komentarzy