Analiza otoczenia biznesowego

utworzone przez | 10 paź 2019 | E-biznesplanowanie, Wiedza | 0 komentarzy

Od razu ktoś zapyta: „A co to takiego, to otoczenie biznesowe?” Wyjaśnienie tego pojęcia postaramy się tak przedstawić, abyś po uważnym przeczytaniu nie miał problemów z jego zrozumieniem.
Po kolei. Otoczenie e-biznesowe to:

  • ogólne tendencje panujące w gospodarce, czyli ocena koniunktury w mikro- i makroskali;
  • ocena realiów politycznych, czynników technologicznych, geograficznych i społecznych;
  • przewidywana grupa odbiorców;
  • e-firmy konkurencyjne

Ogólne tendencje panujące w gospodarce, czyli ocena koniunktury w mikro- i makroskali

Musimy tutaj wyjaśnić, jakie są ogólne warunki panujące na rynku w naszej branży w chwili obecnej oraz czego można się spodziewać w przyszłości, przede wszystkim tej bliskiej przyszłości, czyli np. okresu spłaty kredytu bankowego. Istnieje, zatem potrzeba zaprezentowania trendów opartych na liczbach.

W powyższej analizie trzeba uwzględnić, jak się kształtuje sytuacja zarówno lokalna (w naszym regionie), jak i w skali całego kraju. Trzeba tutaj podkreślić, iż nasza analiza jest nietypowa, ponieważ jest przygotowywana dla e-firmy. Czyli grupa odbiorców naszych usług potencjalnie jest bardzo szeroka. Dlatego koniecznym jest ocena trendów nie tylko w konkretnej branży (jak np. w budownictwie czy przemyśle stoczniowym), ale kondycja w całej gospodarce. Po prostu im więcej firm jest w dobrej kondycji finansowej, tym większe szanse, że zechcą skorzystać z naszej oferty.

Ocena realiów politycznych, czynników technologicznych, geograficznych i społecznych

Bardzo ciekawa i ważna kwestia. Zaczynamy od oceny realiów politycznych – też najlepiej w skali lokalnej oraz globalnej (krajowej). A więc szukamy odpowiedzi na pytania:

  • Jaki jest stosunek władz, organizacji, jeżeli chodzi o rozwój i pomoc dla działalności firm branży internetowej?
  • Czy prowadzone są jakieś działania wspomagające rozwój e-biznesu?

W kolejnych kwestiach należy przedstawić: jakie są czynniki / warunki technologiczne, które mogą się przyczynić do rozwoju lub też zastoju w naszej branży. Usługi e-biznesowe – więc także i my – są w o tyle dobrej sytuacji, że większość rzeczy można załatwiać na odległość (zdalnie). To jest kwestia warta podkreślenia w celu zargumentowania, że nasz e-biznes nie padnie np. ze względu na ograniczenia transportowe.

To zagadnienie również musimy koniecznie podeprzeć danymi statystycznymi. Dobrze być za pan brat ze stroną Głównego Urzędu Statystycznego, gdzie możesz znaleźć wiele informacji potrzebnych do budowania Twojego ebiznesplanu.

otoczenie biznesowe

Przewidywana grupa odbiorców

W Twoim przypadku przewidywana grupa odbiorców może być teoretycznie bardzo szeroka, jeśli np. jesteś webmasterem, a każda działalność, chcąca posiadać stronę WWW, może się do Ciebie zwrócić. Musisz jednak podać, na które rodzaje biznesów (klientów) liczysz najbardziej.
Jeżeli chodzi o stronę finansową – cenę Twojej e-usługi – to wydaje się, iż nie powinno być jakiegoś szczególnego podziału (mówimy akurat o tworzeniu stron WWW), gdyż nie jest to jakiś olbrzymi wydatek, jak chociażby kupno samochodu. Więc nawet mikrofirmy osiągające dochody netto rzędu kilkunastu tysięcy PLN miesięcznie, raczej na to stać.

E-firmy konkurencyjne

Postarajmy się tutaj wykazać (cały czas pamiętamy, że celem jest uzyskanie kredytu z banku), że nasza e-firma stanowi rodzaj działalności, który ma dużą szansę na sukces rynkowy. Ale dlaczego właśnie my? Czy mało jest firm tworzących strony internetowe? Dlaczego właśnie nasza firma może być skuteczną konkurencją dla innych?

Argument pierwszy:
Jest na rynku dużo firm oferujących podobne usługi, jednak większość z nich robi tylko witryny WWW i nimi administruje. My natomiast oferujemy jeszcze coś więcej. Dbamy o to, żeby stworzony serwis nie utonął w czeluściach wyszukiwarek internetowych. Bo o to przecież głównie chodzi, żeby być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, najlepiej na pierwszej stronie, która pojawia się po wpisaniu danej frazy. I tu widzimy swoją szansę na dobrą pozycje wśród konkurencji.

Argument drugi:
Ogólnie sytuacja na rynku usług internetowych jest dobra. Zapotrzebowanie na tego typu usługi stale rośnie. Więc przy dobrej organizacji firmy, jesteśmy w stanie mieć ciągły dopływ zleceń i tym samym (co jest dla banku priorytetem!) w określonym terminie spłacić zaciągnięty kredyt. I na koniec, znowu konieczne przypomnijmy: musisz swoją analizę poprzeć faktami. E-bizneplan to konstrukcja 2 członowa: jedna rzecz to opis zagadnienia plus uzasadnienie z podaniem przykładów, a druga to dane statystyczne, będące potwierdzeniem, że nie urwałeś się z choinki ze swoim wywodem.

Mamy nadzieję, że w sposób dosyć przystępny przybliżyliśmy Ci tajniki dość trudnego zagadnienia, jakim jest otoczenie biznesowe. Głowa do góry, powoli stajesz się ekspertem!

Teraz tradycyjnie czas na zadania do wykonania dla Ciebie:

  1. Postaraj się, korzystając z różnych źródeł, zrobić małą statystykę: znaleźć kilkanaście e-firm z usługami, o których mowa, i dowiedzieć się, jaką mają cenę za wykonanie strony WWW oraz jaki jest czas wykonania zlecenia.
  2. Sprawdź na przykładzie kilku dużych korporacji, czy korzystają one przy zamawianiu witryn z usług małych firm, takich jak Twoja. Czy raczej wolą więcej zapłacić i poszukać wielkiego, renomowanego biura projektowego?

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.