
Pojęcie grupy docelowej jest dość enigmatyczne i wiele osób go nie rozumie. Co gorsza, wiele firm nie analizuje potrzeb własnego targetu (czyli grupy docelowej) i później ma problemy. Słów klika zatem o tym ważnym aspekcie biznesu internetowego.
Dlaczego określenie grupy docelowej jest takie ważne?
Powód jest prosty: bo to ona determinuje nasze działania. Powiem więcej: niektórzy tworzą biznesy pod konkretne grupy docelowe. Czyli szukają osób, które mają jakąś potrzebę, określają ją, dobierają produkty (lub je tworzą), wybierają kanały marketingowe, budują nową markę itd. Zatem kolejność powinna być następująca: najpierw określasz grupę docelową (tzw. target), a dopiero później tworzysz pod nią biznes.
Czym w zasadzie jest ten target???

Grupa docelowa to po prostu zbiór osób, który można w jakiś sposób scharakteryzować ze względu na cechy wspólne. Tymi cechami wspólnymi mogą być potrzeby, ale nie tylko.
Powiedzmy, że masz możliwość zdobycia tanio tabletów internetowych (a może telefonów komórkowych, telewizorów, czy np. kina domowego). To nowoczesne urządzenia, w sumie gadżety, na które w chwili obecnej stale rośnie popyt. Zanim na szybko otworzysz sklep internetowy z tabletami, musisz rozpoznać grupę docelową. Odpowiedz sobie na następujące pytania:
- Kim są ludzie, którzy kupują tablety? W jakim są wieku, jakiej są płci? Z jakiej wielkości miast / wsi pochodzą?
- Jakie dochody miesięczne mają Twoi potencjalni klienci?
- Na co głównie wydają pieniądze? Jak kształtują się ich wydatki?
- Jak i gdzie poszukują ten sprzęt, by go kupić?
- Gdzie szukają informacji na temat tabletów?
- Co jest dla nich najważniejsze, podczas podejmowania decyzji zakupowych? Czy liczy się dla nich tylko cena? A może wygrywa jakość? A może nowoczesny wygląd przykrywa wszystko i zawsze zwycięża?
- Jaki przedział cenowy wchodzi w grę?
Gdy znajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania (i z pewnością szereg kolejnych, które się same pojawią podczas rozpracowywania Twoich potencjalnych klientów), będziesz wiedzieć naprawdę dużo o swoim targecie.
Co daje sprecyzowanie i poznanie grupy docelowej?
Same korzyści. Dzięki temu między innymi:
- Wybierzesz odpowiednie domeny dla tego e-biznesu
- Opracujesz dopasowany tagline (hasło reklamowe)
- Zbudujesz serwis uszyty na miarę pod konkretnych kupujących
- Zastosujesz odpowiedni język w przekazie marketingowym – nie tylko na stronach internetowych, ale także np. w e-mail marketingu
- Dobierzesz odpowiednie narzędzia i kanały marketingowe
- Przygotujesz dopasowaną obsługę klienta
- Opracujesz strategię obsługi posprzedażowej, sprzedaży produktów uzupełniających (cross-sellingu i up-sellingu) i wiele więcej.
Jak widzisz, w zasadzie cały Twój biznes w internecie powinien być zbudowany i prowadzony pod kątem Twojej grupy docelowej.
0 komentarzy