E-biznes to inaczej biznes prowadzony w Internecie. Czy są jakieś różnice? Oczywiście – jest ich mnóstwo.
Czym różni się e-biznes od tradycyjnego biznesu?
Tradycyjny biznes zakłada najczęściej kontakt fizyczny z klientem. W biznesie internetowym najczęściej jest to kontakt na odległość. Oczywiście często mamy do czynienia z pewnego rodzaju hybrydą, to znaczy:
- prowadzimy tradycyjny biznes off-line, ale zakładamy na przykład sklep internetowy, by zwiększyć zasięg naszych działań i dochody,
- lub zaczynamy od biznesu w Sieci, ale szybko przekonujemy się, że warto rozszerzyć działalność o punkt stacjonarny.
Faktycznie tak często się dzieje. Stosunkowo rzadko mamy do czynienia, jak mawiam, z „czystym e-biznesem”. Co mam na myśli? Chodzi o takie rozwiązanie, które eliminuje niemal całkowicie prace człowieka.
Przykład czystego e-biznesu
Weźmy dla przykładu serwis, w którym możemy nabyć wzór umowy kupna-sprzedaży używanego auta – płacimy przez SMS’a kilka lub kilkanaście złotych. W takim biznesie wszystko odbywa się automatycznie:
- użytkownik trafia na nasz serwis np. przez wyszukiwarkę Google,
- znajduje to, czego szukał, czyli wzór umowy,
- kupuje go, płacąc przez SMS,
- dostaje kod, którym odblokowuje pobranie wzoru umowy,
- odchodzi ze strony,
- Ty dostajesz około 50% wartości transakcji (resztę bierze firma obsługująca sms’y).
Zatem jest to e-biznes w zasadzie bezobsługowy.
0 komentarzy